Polskie superfoods. Zaskoczymy Cię

  • dnia Maj 16, 2019
  • Polubienie!
Polskie superfoods. Zaskoczymy Cię

Kasza quinoa, nasiona szałwii hiszpańskiej, jagody goji, owoce noni. Te nazwy już nas nie dziwią. Superfoods na dobre rozgościły się w naszych jadłospisach. Powinny się tam również rozgościć polskie produkty z tej rodziny. Zobaczcie, jakie lokalne superfoods są na wyciągnięcie ręki.

Super żywność z Polski

Popularność superfoods ciągle rośnie. Nie ma w tym nic dziwnego. Coraz większą uwagę zwracamy przecież na naszą dietę. Świadomość, że to głównie od niej zależy zdrowie i dobre samopoczucie, zdążyła się już mocno utrwalić. Oto polskie produkty, które odznaczają się wyjątkowymi właściwościami odżywczymi.

#1 Dynia

Myśląc o superfoods, na pewno niewiele osób wymieniłoby akurat dynię. To warzywo fantastycznie wzmacnia odporność. Przede wszystkim dlatego, że zawiera dużą dawkę witaminy C. W 200 g dyni zawarte jest 10 mg witaminy C. Ta sama ilość aż 6-krotnie pokrywa nasze dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę A.

Jedząc dynię dostarczamy również takie minerały jak potas, magnez, wapń. To również świetne źródło błonnika i karotenoidów. Poza samą dynią warto zwrócić uwagę również na jej pestki i olej z nich tłoczony. Zawierają mnóstwo nienasyconych kwasów tłuszczowych i fitosteroli.

Regularne spożywanie dyni wzmacnia serce, oczy, a także chroni przed nowotworami.

#2 Owoce i kwiaty czarnego bzu

Zapomniane krzewy, które współcześnie spotkać możemy dziko rosnące na łąkach, obrzeżach pól, ale i w starszych ogrodach pod domami, znów wróciły do łask. Białe kwiaty, zbierane zazwyczaj w maju, bogate są w kwasy fenolowe i flawonoidy. Zawierają także sole mineralne, sterole, kwasy organiczne.

Natomiast ciemne, niewielkie owoce czarnego bzu to bogactwo witaminy C oraz A. Co ważne, zawierają dużo antyocyjanów, wykazujących silne działanie antyutleniające. Znajdziemy w nich również składniki mineralne: żelazo, wapń, potas, sód. Zarówno kwiaty jak i owoce wykorzystywane są w celach leczniczych.  

#3 Siemię lniane

Polskie nasiona lnu (powszechnie znane jako siemię lniane) można przyrównać do szałwii hiszpańskiej. Podobnie jak nasiona chia mają nieoceniony wpływ na zdrowie jelit i właściwą przemianę materii ze względu na dużą zawartość błonnika. Pomaga w tym również wysoka zawartość kwasów omega. Siemienia lnianego można także z powodzeniem używać w problemach z górnymi drogami oddechowymi.

#4 Ziarna konopi siewnej

Ziarna konopi siewnej w zestawieniu z orzechami, to absolutny lider, jeśli chodzi o ich wartość odżywczą. Przede wszystkim są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Tu ważna jest także ich proporcja – najbardziej pożądana przez nasz organizm – 3:1 (omega-6 do omega-3). Mało kto wie, że ziarna konopi są źródłem najlepiej przyswajalnego białka spośród wszystkich roślin występujących na świecie! Witamina E w nich zawarta ma właściwości antyoksydacyjne.

#5 Czarna porzeczka

Bardzo dobrze znana, ale wciąż zbyt rzadko po nią sięgamy. Trzeba to zmienić, ponieważ czarna porzeczka jest doskonałym źródłem witaminy C i P, która wspomaga jej wchłanianie. Zawiera także bardzo ważne, szczególnie dla kobiet, kwas foliowy i biotynę. W czarnej porzeczce znajdziemy również bardzo rzadkie makroelementy czyli bor, jod i mangan. 

Kategorie:
Artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap! random posts ..

Food Menu
Food is home to 5,000+ of the web's best branded recipes! We cover everything. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam dictum nisl quis libero adipiscin!